czwartek, 14 stycznia 2016

Anteeksi!

Sori!

Anteeksi! - Przepraszam

Pyytä anteeksi häneltä. - Poproś go o wybaczenie.
pyytää anteeksi + ablatiivi - przeprosić kogoś, prosić o wybaczenie.
Anna hänelle anteeksi! - Wybacz jej!
antaa anteeksi + allatiivi - wybaczyć komuś. 

Olen pahoillani siitä. - Przepraszam za to.
Olla pahoilla+sufiks posesywny + elatiivi = Przepraszam/jest mi przykro za coś/z powodu czegoś

Olemme pahoillamme sinun puolestasi.  - Współczujemy ci.
+ genetiivi + puolesta = współczuć komuś

Pahoitelen sitä. - żałuję tego.
pahoitella + partitiivi - żałować

Se oli minun syytäni. - To była moja wina.
syy - wina.

Mokasin taas! - Znowu nawaliłam!
mokata - (j. potoczny) popełnić błąd, nawalić.

Tein sen vahingossa - Zrobiłam to przez przypadek.
vahinko - szkoda, przypadek.
Se on suuri vahinko! - To wielka szkoda.

En tehnyt sitä tahallisesti - Nie zrobiłam tego celowo.
tahallinen - celowy.

Olin väärässä - Myliłam się.
väärä - błędny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz